- Reserveringsplatform Booking krijgt van de Europese Commissie dezelfde status als grote internetbedrijven zoals Google, Amazon en Apple.
- Dit betekent dat Booking aan strengere regels moet voldoen vanwege de zogenoemde ‘poortwachtersfunctie’ van het platform.
- De regels schrijven bijvoorbeeld voor dat ‘poortwachters’ rivalen ook de ruimte moeten geven op hun platforms.
- Lees ook: Waarom beleggers houden van bedrijven die profiteren van netwerkeffecten, zoals YouTube en Booking
De Europese Unie legt ook Booking.com de strenge regels op die gelden voor grote internetbedrijven als Google, Apple en Amazon. Het boekingsplatform voor bijvoorbeeld hotels heeft net zo’n poortwachtersrol als deze internetreuzen, vindt de EU. En dat schept verplichtingen.
De regels van de zogeheten Wet op de Digitale Markten (DMA) gelden al voor zoekmachines, sociale media, besturingssystemen en internetmarktplaatsen van de grootste internetbedrijven. Hun sleutelrol in de toegang tot veel diensten maakt ze bijna almachtig. Gebruikers zijn soms tot ze veroordeeld en concurrenten komen in de knel. De regels schrijven daarom bijvoorbeeld voor dat ‘poortwachters’ rivalen ook de ruimte moeten geven op hun platforms.
Booking “vormt een belangrijke verbinding tussen bedrijven en consumenten”, constateert de Europese Commissie, die toezicht houdt op de DMA. Booking was zelf al tot de conclusie gekomen dat zijn boekingsplatform de titel van poortwachter verdient.
Het bedrijf krijgt nu een halfjaar de tijd om aan de regels te voldoen. Het moet “eindgebruikers meer keuze en vrijheid verschaffen en zakelijke gebruikers eerlijke toegang tot de poortwachtersdiensten”. Sommige voorschriften, zoals het inlichten van de commissie als Booking een fusie of overname overweegt, worden al meteen van kracht. Op overtredingen van de DMA staan hoge boetes.
Europese Commissie kijkt ook of X aan strenge regels over marktmacht moet voldoen
De Europese Commissie onderzoekt nog verder of X, het voormalige Twitter, als poortwachter fungeert. X vindt zelf van niet, maar die conclusie neemt de commissie nog niet over. Binnen vijf maanden geeft zij uitsluitsel.
De commissie is het wel met X en het Chinese TikTok eens dat hun advertentiediensten X Ads en TikTok Ads buiten de DMA vallen. TikTok zelf is eerder al aangemerkt als poortwachter, maar probeert daar onderuit te komen. ByteDance, het moederbedrijf, is naar de Europese rechter gestapt.
Brussel spreekt van een poortwachter als een platform minstens 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft, een omzet van minstens 7,5 miljard euro en een marktwaarde van boven de 75 miljard. Wie daar niet aan komt, maar wel een "diepgewortelde en duurzame positie" op de markt heeft, kan het etiket ook krijgen. De EU heeft tot dusver zeven bedrijven als poortwachter betiteld en 24 van hun diensten aan de regels onderworpen.